Drie lichtingen Werken als een Paard

10 mrt, 2021

Werken als een Paard bestaat alweer 7 jaar. In het schooljaar van 2016/2017 zijn we van start gegaan met ons naschoolse project voor één groep kinderen. Ondertussen is dat uitgegroeid naar vier groepen kinderen die we meenemen op avontuur! Dat betekent dat we over de jaren heen al heen wat kinderen hebben mogen meemaken. Soms zijn jongere broertjes of zusjes jaloers omdat zij nog niet mogen deelnemen. Maar geduld is een schone zaak zo bleek bij deze familie. Maar liefst drie gezinsleden hebben deelgenomen aan Werken als een Paard Na School. Dat vinden wij wel heel bijzonder! Om erachter te komen waarom zij zo enthousiast zijn hebben we ze een paar vragen voorgelegd.

Hi, kunnen jullie kort wat over jezelf vertellen?
Hoi, ik heet Elvan en ik ben 16 jaar. Ik deed als eerste mee aan Werken als een Paard. Later wil ik graag kinderverpleegkundige of onderwijsassistent worden.
Ik heet Erdem en ik ben 13 jaar, later wil ik graag de elektrotechniek in.
En ik heet Zehra, ik ben 11 jaar en het lijkt mij leuk om later tandarts te worden.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Werken als een Paard?
Moeder van Elvan, Erdem en Zehra: Elvan kreeg in groep 6 een presentatie in de klas over dit project. Hier werd uitgelegd wat het project inhield en uit welke lessen het programma zou bestaan. Aan alle kinderen werd gevraagd wie het leuk leek om volgend jaar, in groep 7, deel te nemen. Ze kregen informatie mee naar huis en Elvan kwam meteen enthousiast thuis. Na een presentatie bijeenkomst waar de ouders voor werden uitgenodigd hebben we besloten om Elvan mee te laten doen. Alles was zo professioneel en goed verzorgd dat we Elvan met een gerust hart over lieten aan de goede zorgen van het Werken als een Paard team.

Gedurende het programma kwam Elvan geregeld enthousiast thuis met verhalen over waar ze op excursie waren geweest en wat ze allemaal hadden meegemaakt. Dit enthousiasme slaat natuurlijk ook over op de rest van het gezin en al gauw hadden Erdem en Zehra ook besloten dat ze graag aan het project wilden deelnemen. En dit besluit is niet meer veranderd, zodoende dat ze allemaal hebben meegedaan. 

Foto: Elvan bij de les van de politie en brandweer.

Wat vindt u daarvan als moeder?
Super leuk natuurlijk. Het is leuk om je kinderen zo enthousiast te zien en alle verhalen aan te horen. Daarbij komt kijken dat het ook nog hartstikke leerzaam is. Ze hebben echt veel plekken, bedrijven en instanties bezocht waar je normaal gesproken niet zo snel binnen komt. Dit is wel echt een meerwaarde van het project. Maar het enthousiasme waar ze mee thuis komen is wel het leukst om te zien!

Welke lessen waren volgens jullie het leukst?
Elvan: Ik vond het paardrijden het leukst! Ik wou heel graag op een paard rijden maar dit had ik nog nooit gedaan, het zijn zulke lieve dieren en zo groot. Maar dankzij Werken als een Paard heb ik eindelijk op een paard gereden, een hele lieve ook nog!

Erdem: Ik vond de les waarin we mee werden genomen naar een grote bouwplaats het leukst. Hier kregen we een rondleiding en leerden we wat er allemaal bij komt kijken binnen een bouwproject. Aan het einde mochten we ons eigen huisje bouwen in het klein, dat was zo leuk om te doen!

Zehra: De les waarin we een virtual reality bril opkregen! Dat was echt heel vet, dat had ik nog nooit meegemaakt. Je kon zo door allemaal verschillende ruimtes en werelden lopen die niet echt bestonden, ik heb toen veel verschillende plekken gezien die ik niet had verwacht.

 

Foto: Erdem (links op de foto) is een robot aan het programmeren bij RDM Campus. 

Hebben jullie ook wat van deze lessen geleerd wat jullie nog niet wisten?
Elvan: Ja eigenlijk wel, ik weet nu dat je tijdens het paardrijden even met je hielen zachtjes tegen de huid van het paard kan drukken om hem iets sneller te laten lopen. En als je wil dat hij de kant opgaat waar jij heen wilt dat je de teugel een stukje die kant op moet bewegen. Zo kan je samenwerken met het paard en gaat hij er niet vandoor.

Erdem: Tijdens het bouwen van het huisje moest je zelf goed nadenken over hoe je dit het beste kon doen. Het moest natuurlijk niet in elkaar storten maar er ook nog wel mooi uit zien. Het is tof om te zien hoe dit in het echt gebeurt, er komt zoveel bij kijken. Ik heb geleerd hoe je creatief kunt zijn bij zulke opdrachten.

Zehra: Je kan in allemaal zelfbedachte werelden rondlopen! Als je iets in je hoofd hebt dan kan je het ontwerpen en met een virtual reality bril er echt in lopen. Het hoeft niet eens te bestaan en je hoeft er niet heen te reizen. Ook heb ik wat meer geleerd over hoe de virtual reality bril eigenlijk in elkaar zit.

Waarom zouden kinderen mee moeten doen aan dit programma volgens jullie?
Je komt op heel veel plekken waar je normaal gesproken niet zo snel komt. Je komt er wel eens langs maar nu weet je ook wat er allemaal bij komt kijken en wat er gebeurt. Je leert er heel veel van en het is ook gewoon leuk. Je komt ook met dingen in aanraking die je niet verwacht of kent. 

Foto: Zehra maakt een 3D tekening tijdens de les bij de Cultuurschool.

Wat zijn de leukste of grappigste gebeurtenissen die jullie zijn bijgebleven?
Erdem: Ik vond de judo les heel grappig. We moesten elkaar zo goed mogelijk op de grond leggen en houden maar dat ging soms een beetje onhandig. Iedereen viel constant maar allemaal op een hele grappige manier, ik lag constant in een deuk!

Elvan: Ik weet niet meer welke les het was maar er was een man die hele rare geluiden kon maken met een buis. Hij maakte die geluiden tegen een collega van hem en die dook steeds weg om te ontsnappen, het was een heel grappig spelletje. Daarna moesten we een afdruk maken van ons gezicht in aluminiumfolie. Iedereen moest lachen om hoe die afdrukken eruit zagen!

We vinden het super leuk om te zien dat er zoveel enthousiasme is voor ons Naschools programma. Ondertussen gaan we gewoon door en zullen we nog vele generaties kinderen meenemen op ons avontuur! Wellicht ook het jongste broertje van Erdem, Elvan en Zehra! 

Foto: Erdem (midden) Zehra (rechts) en hun jongste broertje. Wellicht de volgende deelnemer aan Werken als een Paard.