Werken als een Paard - Parcours

Start Schooljaar 2024-2025

16 okt, 2024

De zomervakantie is alweer voorbij, maar dat stemt ons niet treurig want dat betekent dat Werken als een Paard Na School en Speciaal Onderwijs weer van start gaan! Ook dit jaar doen er vier groepen kinderen mee aan ons naschoolse programma. Op maandag hebben we nu zelfs een hele klas die meedoet. Maar liefst vijftien kinderen! Waar onze groepen normaal gesproken uit twaalf kinderen bestaan, konden we het niet over ons hart verkrijgen om drie kinderen uit de klas niet mee te laten doen. We hebben dus voor het eerst zo’n grote groep. Gelukkig gaat dat hartstikke goed. Op maandag hebben we namelijk ook twee nieuwe begeleiders. Dit schooljaar gaat vanuit school Theo Bosgieter, directeur van CBS De Sleutel, mee als begeleiding. Bij Werken als een Paard is Amber Fitsch nieuw binnen het team en zij zal de begeleiding samen met Theo op zich nemen. Nu al een topteam!

De eerste lessen van ons naschoolse programma zijn inmiddels geweest en we gaan dit jaar met vier hele leuke groepen op pad! Tijdens de eerste kennismakingsles waren alle ouders van de deelnemende kinderen uitgenodigd, zodat ze kennis konden maken met onze begeleiders. Om de drempel zo laag mogelijk te houden, vond deze les op school plaats. We vinden het belangrijk om de ouders van de deelnemende kinderen zo goed mogelijk te informeren over ons programma en over wat we gedurende het jaar doen. Er is altijd de gelegenheid om vragen te stellen en ze krijgen alle informatie nog eens beknopt mee naar huis.

We zijn het jaar rustig begonnen met lessen gericht op samenwerken, het groepsgevoel versterken en respectvol met elkaar omgaan. Zo hebben de kinderen al een potje gerugbyd met elkaar. Bij deze sport is respect namelijk erg belangrijk omdat er anders soms ongelukken gebeuren. Ook leerden de kinderen te communiceren met paarden. Dan heb je niet zoveel aan het gesproken woord en de paarden laten heel mooi zien wat je eigenlijk met je lichaam zegt. De kinderen hebben ook een heerlijke gezonde maaltijd met elkaar gekookt én opgegeten bij Mensa Mensa. Dat is nog eens een goed begin!

De lessen van Werken als een Paard Speciaal Onderwijs zijn ook weer gestart. We rijden nu met acht groepen bij Rijvereniging de Hazelaar. Sinds kort is er namelijk een groep bijgekomen vanuit het Multifunctioneel Centrum. Een groep van zeven tieners met een licht verstandelijke beperking en/of (mogelijke) psychische problemen rijdt op maandag. Binnen het Multifunctioneel Centrum worden deze therapeutische paardrijlessen geïntegreerd in de behandeling. Ook bij de rest van onze groepen is het paardrijden onderdeel van het officiële lesprogramma of onderdeel van de dagbesteding geworden. Op deze manier kunnen we consistent met de kinderen aan de leerdoelen werken. Veel kinderen van de deelnemende speciaal onderwijs- en jeugdzorgorganisaties hebben namelijk baat bij duidelijkheid en regelmaat.

Voorafgaand aan het schooljaar zaten we opnieuw samen met de deelnemende scholen en zorginstellingen om de tafel om te kijken welke kinderen er komen rijden en wat de specifieke leerdoelen zijn. Dit verschilt per groep en per kind; op deze manier wordt er ook goed gekeken naar welk paard er bij welk kind past. Bij Rijvereniging de Hazelaar kennen ze alle paarden en pony’s goed en er wordt altijd een goede match gemaakt, waar de kinderen de rest van het jaar ontzettend veel aan hebben. Tussendoor proberen we zo min mogelijk te wisselen zodat de kinderen ook echt een band kunnen opbouwen met ‘hun’ paard of pony. Het is niet vanzelfsprekend dat we meteen beginnen met rijden. Dit verschilt per groep en per kind. Soms zijn er andere leerdoelen waar eerst aan gewerkt moet worden. Waar alle lessen hetzelfde in zijn, is dat ze een vast begin -en eindritueel hebben. We zijn blij dat we samen met Rijvereniging de Hazelaar de persoonlijke mogelijkheden kunnen bieden per groep.