Interview met Gaby
Onze wekelijkse bezoeken aan Rijvereniging de Hazelaar met Werken als een Paard Speciaal Onderwijs gaan vrolijk door. We spraken met Gaby. Zij is vanaf het begin af aan al betrokken bij Werken als een Paard Speciaal Onderwijs. Wekelijks begeleidt zij de kinderen op Rijvereniging de Hazelaar.
Je bent er vanaf het begin af aan al bij betrokken. Hoe zie je dat Werken als een Paard Speciaal Onderwijs is ontwikkeld?
Het loopt nu allemaal soepeler. Er reden soms al kinderen uit het speciaal onderwijs bij Rijvereniging De Hazelaar, maar door Werken als een Paard zijn er gewoon veel meer mogelijkheden. Vroeger was het per week vanuit de scholen en zorginstellingen kijken of er vervoer beschikbaar was en dan konden ze met een paar kinderen komen rijden. Het was toen allemaal veel onzekerder, nu loopt het veel beter. Elke week is er vast vervoer en kunnen er veel meer kinderen wekelijks komen rijden. Veel meer kinderen krijgen op deze manier een kans om kennis te maken met deze manier van therapeutisch paardrijden. Voor veel van deze kinderen is het namelijk ontzettend goed. Je hoort van ouders dat de kinderen er ook daadwerkelijk door ontwikkelen. Wat we bijvoorbeeld horen is dat kinderen een betere balans krijgen of beter gaan lopen. Voor kinderen met autisme zie je dat het heel fijn is omdat ze op hun manier goed met de paarden kunnen communiceren. Door de ontwikkeling van Werken als een Paard kunnen nu veel meer kinderen komen paardrijden. Ook de kinderen die hier normaal gesproken nooit mee in aanraking zouden komen. Dat is toch wel heel mooi!
En waar denk je dat de kinderen het meeste behoefte aan hebben binnen deze lessen?
Ik denk dat het hele uitje al een hele beleving is voor deze kinderen. We proberen er zoveel mogelijk een routine van te maken als ze aankomen op de manege. Op deze manier is het beter te overzien voor ze. En het verschilt ook per kind natuurlijk. Waar het ene kind al heel blij is om lekker op een paardenrug te zitten en rustig van de bewegingen te genieten wil de ander misschien wat sneller en al in draf of wat meer oefeningen doen. En zo proberen we per kind aan te voelen wat er mogelijk is en waar het kind behoefte aan heeft.
Sommige kinderen volgen ook meerdere jaren achter elkaar het programma. Hoe is dat voor jou, want je ziet veel van deze kinderen toch elke week.
Ja dat is super leuk natuurlijk. Sommige kinderen maken ook echt indruk op je en dan is het na al die tijd ook jammer dat ze stoppen of verhuizen. Maar soms zien we ze een aantal jaar later weer. Laatst nog, een jongen begon vanaf kleins af aan met rijden bij ons tot hij op een gegeven moment is gestopt. Nu een aantal jaar later rijdt hij als particulier bij ons. Dat is toch mooi, dat vanuit het project iemand zo enthousiast is geworden dat ze later blijven rijden. Het is ook mooi dat je de kinderen echt ziet groeien als ze een aantal jaar komen rijden.
Wat drijft jou om je hier zo voor in te zetten?
Ik ben voor dit programma ook al heel lang betrokken bij paardrijden voor mindervaliden. Eigenlijk zodra ik mijn pedagogische opleiding had afgerond ben ik deze richting ingerold en daar ben ik nooit meer uitgekomen. Ik reed zelf ook paard en ik vond de combinatie toen al heel mooi. In de jaren daarna heb ik zoveel ervaring opgedaan en kinderen leren kennen. Zo zie ik heel goed wat het doet en teweeg brengt en dat is mooi om van zo dichtbij mee te maken.
Wat maakt Werken als een Paard Speciaal Onderwijs zo bijzonder?
Het is een ontzettend kostbaar project. Er zijn veel vrijwilligers nodig, instructeurs die gespecialiseerd zijn in het lesgeven aan mindervaliden, speciale rijuitrustingen en noem maar op. Maar ook het vervoer van en naar de manege en de begeleiding vanuit school of de zorginstellingen. Er komt een hoop meer bij kijken dan je zou denken. Vanuit Werken als een Paard wordt dat allemaal goed in de gaten gehouden en naar gekeken. Door deze samenwerking is er voor veel meer kinderen de mogelijkheid ontstaan om ook te komen paardrijden. Dat is natuurlijk prachtig. Veel kinderen komen er vanuit huis nooit mee in aanraking en veel scholen en instellingen hebben vaak aan tijd en geld gebrek waardoor het ook lastig wordt. Door Werken als een Paard vallen deze problemen weg. Sommige kinderen hebben er levenslang plezier van. Het is een van de weinige sporten die deze kinderen kunnen doen met zoveel positieve bijwerkingen. Dat werd lang toch wel onderschat maar je hoort er nu steeds vaker iets over. Ook van ouders krijgen we mooie reacties, bijvoorbeeld dat hun kind veel rustiger is of thuis meer praat. Dat lijken kleine dingen maar voor deze kinderen zijn dat enorme stappen.