Werken als een Paard - Parcours

Werken als een Paard Na School

9 dec, 2020

Nog een paar dagen en dan is het alweer kerst, we kunnen het bijna niet geloven! Dat betekent dat we er al veel Werken als een Paard lessen op hebben zitten. Elk jaar zijn we ontzettend blij dat we weer op pad mogen met alle kinderen die meedoen. Dit jaar zijn we echter extra blij. Het Corona virus is nog steeds onder ons en dit beïnvloedt nog steeds ons leven. Zoals jullie in de vorige nieuwsbrief hebben kunnen lezen zijn we hard aan de slag gegaan met het programma voor Werken als een Paard Na School.

Normaal gesproken gaan we bij tal van bedrijven en instanties langs maar dat is nu niet zo vanzelfsprekend. Daarom hebben we ervoor gekozen om in ieder geval tot de kerstvakantie de lessen zo vorm te geven dat ze veelal op buitenlocaties of ruime binnenlocaties zoals ‘T Klooster en de Grandstand kunnen worden gegeven. Hier halen wij de gastdocenten naartoe en zo kunnen de lessen gewoon doorgaan. Dit vraagt een hoop flexibiliteit, per week bekijken we wat er mogelijk is en soms moeten we met de lessen schuiven omdat een docent ziek is. Ook hebben we wekelijks contact met de scholen met wie we samenwerken om op een eenduidige manier met alle Corona regels om te gaan. Helaas heeft één school besloten om alle naschoolse activiteiten een paar weken stop te zetten tot het nieuwe jaar. Hier hebben we alle begrip voor en we hopen natuurlijk dat we ook deze kinderen in het nieuwe jaar weer veilig mee op avontuur kunnen nemen.

Dus met trots kunnen wij vertellen dat we nog steeds elke week met de kinderen op pad gaan! We reizen zo min mogelijk met de bus. We hebben een geschikte locatie gezocht in de buurt van de scholen en hier wandelen we heen. Op de momenten dat het reizen met de bus noodzakelijk is dragen we een mondkapje en moet iedereen zijn handen desinfecteren. Zo konden we toch bijvoorbeeld een les volgen van een theater docent van Jeugdtheater Hofplein en Digital Playground! Tijdens de les van het Hofplein hebben de kinderen een workshop ‘Samenwerken’ gevolgd. Ze moesten elkaar met de ogen dicht door de ruimte begeleiden en ze hebben een spel gespeeld waarbij ze plaatsen en personages moesten uitbeelden en raden. Dit was nog niet zo makkelijk! Bij Digital Playground stond social media op het programma. Hier hebben de kinderen het gehad over fakenews en nepprofielen. Wat zijn de leuke en minder leuke kanten van het online leven. Hier komen we allemaal dagelijks mee in aanraking en het is goed om het hier op een speelse manier over te hebben met de kinderen. De andere lessen hebben veelal plaatsgevonden in ‘T Klooster en op sportlocaties buiten (beide op loopafstand van de scholen). Zo hebben de kinderen onder andere ruige rugby beoefend, Afrikaans leren dansen, zichzelf verloren in augmented reality, kookles gehad en EHBO toegepast op elkaar.

Voor het komende halfjaar zullen we per week bekijken wat er op dat moment weer mogelijk is en zullen we het programma hierop aanpassen. ‘Flexibel en creatief zijn’ onze instelling van dit jaar. We hopen natuurlijk dat we straks weer bij alle bedrijven en interessante instanties langs mogen komen. We zijn ontzettend dankbaar voor alle gastdocenten die met ons meedenken en naar ons toe willen komen. Samen maken we er een mooi jaar van!